tiistai 8. syyskuuta 2015

8.9.2015 Laki-istunto


Tämä oli ensimmäinen luentomme ja siitä poikkeava, että opettajamme halusi materiaalit ennakkoon luettavaksi. Ymmärrettävää sinänsä, koska luentomme teemana oli laki. Tämän teeman ympärillä tulee olla varovainen, koska lakia on helppo tulkita myös väärin. Opettajamme Maarit Junkkari on pohjakoulutukseltaan OTK, varatuomari eli hän kyllä osaa arvioida, pysymmekö asiassa ja meneekö tehtävämme läpi sellaisenaan opetettavaksi. Palautimme ennakkotehtävämme jännittynein tuntemuksin, mutta saimme lähtöluvan ensimmäiseen opetustuokioon, sillä Maarit ei palautetta meille antanut, huh. Käyn nyt läpi opetuksen antia.

Ensimmäinen ryhmä opetti meille, mistä me tulevat opettajat löydämme opettajan työtä koskevaa pätevää ja olennaista oikeudellista tietoa. Tämä oli ainut ryhmä, joka sai luvan luettelomaiseen opetukseen. Lähteinä oli muun muassa finlex.fi, oaj.fi ja oph.fi. Näistä Junkkari korosti opetustuokion päätteeksi opetus-ja kulttuuriministeriön sivuja www.minedu.fi. Näillä sivuilla on lista keskeisistä ammatillista koulutusta koskevista säädöksistä ja laeista, asetuksista ja päätöksistä sekä ajankohtaiset tiedotteet. Maarit nosti esiin myös tärkeänä www.oph.fi sivut, joista selviää, miten tutkinnon perusteet on määritelty, miten opiskellaan ja esimerkiksi arvioinnin opas. Oman alan opetussuunnitelman etsiminen oli kaikille kotitehtävänä, osa löysi sen kyllä jo samantien.
Toinen ryhmä opetti, miten hyvän hallinnon periaatteiden noudattaminen näkyy opettajan käytännön työssä. Tämän aiheen pohjana on hallintolaki, jota sovelletaan valtion ja kuntien itsenäisissä julkisoikeudellisissa laitoksissa, valtion liikelaitoksissa ja muun muassa julkisoikeudellisissa yhdistyksissä. Ryhmä kiteytti esityksessään oivallisesti case-työskentelyllä oikeusperiaatteen, kielenkäytön, palvelun, hyvän kielenkäytön, neuvonnan ja viranomaisten yhteistyön periaatteet.
Tässä alla on linkki hallintolain 2. lukuun. Tämä on tästä aiheesta tärkein asia ja tämä tulee lukea huolella.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L2

Meidän ryhmän tehtävänä oli opettaa, miten huolehdin opiskeluympäristön turvallisuudesta opettajan työssä. Opetettava teema tuli peilata  seuraaviin: Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta, ammattikorkeakoululaki, työturvallisuuslaki ja vahingonkorvauslaki. (Finlex.fi). Sovimme, että kukin ryhmäläisistä koostaa oman opetettavan asian ja Petran tehtävä oli koota esitys kasaan. Koostimme muutaman casen opetusta tukemaan ja saimme kehuja opetustuokion jälkeen. Esitimme jokainen oman opetettavan teeman ja kaikilla meillä meni opetustilanne hyvin.  Omasta työturvallisuutta koskettavasta teemasta nostaisin OAJ:n (www.oaj.fi)  opettajan pykäläpankin esille ihan muistutukseksi. Tämä on varmasti hyödyllinen työkalu finlexin lisäksi meille opettajille tulevaisuudessa. Jos muutamalla sanalla kommentoin vielä opetustuokiotamme. Ensinnäkin ryhmämme on kunnianhimoinen tiimi, jossa kaikki tekevät töitä tosissaan. Kokoonnuimme useamman kerran omalla ajalla ja treenasimme esityksen, jotta pysyimme varmasti aikataulussa. Opettelimme huolella opetusalustan käyttöä ja uskon, että muut ryhmät eivät olleet näin tunnollisia. Kiitos Halti, hyvä me!

Ryhmä 4 Kilimanjaro, aiheena miten otan huomioon salassapitosäännökset ja tietosuojan opettajantyössä.
Ihan ensimmäisenä huomioni kiinnittyi ryhmän powerpoint kalvojen taustaan. Miten hieno, mutta pieni yksityiskohta. Ihanat seeprat ja vuoristo, eli ryhmä todellakin tietää missä suunnassa heidän vuorensa sijaitsee maantieteellisesti :) Toinen huomio kiinnittyi kalvojen/slide määrään. VAIN 5!? WOW hienosti ryhmä opetti asian omin sanoin. Ensin hieman valoittaen henkilötietolakia, jonka tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia henkilötietoja käsiteltäessä. Teemat: Julkisuus, salassapito, tietosuoja ja hojks nousivat esiin. Lastensuojelulain esitti Anna-Riikka. Hän oli nostanut pääkysymykset PP kalvolle, mutta vastasi niihin ominsanoin. Hänen esityksestään huokui tietotaito asian tiimoilta. Olin hyvin otettu hänen taidoistaan opettaa. Koko ryhmä suoriutui hienosti, mutta aivan selvästi silloin, kun opettaja toimi mukavuusalueellaan hänen puheestaan ja esiintymisestään huokuu asiantuntijuus.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä ryhmä 5 ja aiheena, miten otan huomioon tekijänoikeudet opettajan työssä? Tämä aihe oli ehdottomasti mielenkiintoisin ja mukaansatempaavin ja ehkä ajankohtaisin. Ikävä kyllä kaikilla oli sama aika käytettävissä, joten paljon oli ryhmällä tiivistettävää. Ovelaa oli alkuun esittää sisällysluettelo tulevasta. Tämä esitys tiivistää alla olevan linkin asiat tekijänoikeuksista. Tämä linkki tuleekin jokaisen opettajan tallentaa suosikkeihinsa.
http://www.kopiosto.fi/kopiosto/teosten_kayttoluvat/digilupa/yliopistot_ja_AMK/fi_FI/yliopistot_ja_ammattikorkeakoulut/_files/93736288230773603/default/Lupataulu%20Yo%20ja%20AMK.pdf

Tämän lisäksi ryhmä kävi läpi digitaalisia palveluja ja sosiaalista mediaa, tässä suoraan heidän muistiinpanoista kopioituna asiaa. Tämä asia on varmasti jokaiselle opettajalle uutta ja pelottavaa. 
Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+: käyttäjä määrää yksityisyysrajoituksia ja niitä ei voi ohittaa. Tekstejä ja kuvia ei voi ottaa facebookistaja esittää muille, jos henkilöillä ei muuten olisi pääsyoikeutta sisältöön. 


Wikipedia: tekstejä tai kuvia käytettäessä on mainittava tekijän nimi tai ainakin wikipedia lähteenä. Creative Commons -ja GNU General Public -lisenssillä lisensioitu tekstisisältö ja kuvat.
Blogger, WordPress: Tekijänoikeudet on kirjoittajalla, mutta saa siteerata hyvän tavan mukaisesti =tekijän nimi ja lähde mainittava sekä asiallinen yhteys teokseen. Kuvia ei saa kopioida ilman lupaa.
Skype, YouTube: Youtube -videot on tekijänoikeudellisessa mielessä elokuvateoksia, joten esittäminen ei ole sallittua ilman lupaa. Jos video on lisensioitu CC -lisenssillä sen saa esittää oppitunnilla. Muista, että YouTubessa on paljon laittomasti ladattua materiaalia.
Spotify: musiikkia saa toistaa oppitunnilla. käyttösäännöt henkilökohtaisesti ei-kaupallisiin tarkoituksiin. sivistyksellisiin ja opetuksellisiin tarkoituksiin saa käyttää, joten ajaa Spotifyn käyttäjäsääntöjen edelle.

Lopuksi on syytä muista, että palveluihin rekisteröityessään käyttäjä hyväksyy palvelun laatimat käyttöehdot! ja materiaali somessa on käyttäjiensä tallentamaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti