Tänään opetin ensimmäistä kertaa yksin, ilman Petraa, mutta en ollut ihan yksin, onhan minulla karvaiset kaverit aina läsnä <3. Olin valmistautunut tähän opetuspäivään erinomaisesti. Opiskelin ryhmien yksi ja kaksi opetettavat asiat etukäteen eli aiheet, miten opetusmenetelmiä luokitellaan ja miten eri opetusmenetelmillä voidaan monipuolistaa oppimista. Meidän aihe oli, mitkä ovat opetuksen perusperiaatteita. Olimme suunnitelleet opetuksen siten, että hyödynsimme ryhmien 1 ja 2 opetusta rohkeasti omassa opetuksessa. Eli ajatuksena oli, että opiskelijoiden lähtötaso meidän opetuksen kohdalla on se, että he osaavat jo näiden ryhmien 1 ja 2 opetettavat asiat. Mutta Elbrukselle mennessä olikin Haltin esitys ekana ja siinä samassa opettaja Aine hämillään ;)
Opetus lähti käänteisessä järjestyksessä, änkytin hetken, että ei näin! eikö järjestyksen pidä olla annettu, mutta sitten ajattelin että ihan sama, sekaisin tai järjestyksessä ei väliä. Opetin opetuksen perusperiaatteet väittelyn avulla. Olin ajatellut väittelyä mikrofoneilla, mutta mitä useampi laittoi mikin päälle, sitä pahempi kohina oli korvissa. Vedin liinat kiinni ja päätinkin, että väittelemme chatin avulla. Väittelimme aktivoinnista ja arvioinnista, mutta siinä samassa kadotin ajantajuni!!!! EIKÄ!!!! Missä Petraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ;) Hyvä host ja koordinaattori on opettanut sen, että minun ei tarvitse huolehtia edes kellosta... En yhtään tiennyt olinko käyttänyt 5 vai 10 minuuttia ja päätin väittelyn kahden aihepiirin jälkeen. Jäljellä olisi ollut vielä rutkasti aikaa sekä aiheet, tauotus ja virikkeellisyys, mutta ei väliä juna meni jo. Kokosin yhteenvedon siitä, mitä opetuksen perusperiaatteet on ja loppuaika käytettiin palautteelle ja keskustelulle, tämä oli kyllä ihan toimiva juttu, sillä palaute ja arviointi on tärkeä osa opetuksen perusperiaatteita. Lopuksi vedin henkeä ensimmäisen kerran 16 minuuttiin :) Tunnetila oli huojentunut, iloinen, pettynyt, järkyttynyt, hämmentynyt.... Mielestäni opetin asian hyvin, valmistauduin hyvin, mutta en ollut valmistautunut esitysten järjestyksen vaihtoon. Olin hieman pettynyt, kun en saanut hyödyntää suunnitelmaani, mutta uskon ja teidän, että opetin asiat ymmärrettävällä tavalla ja varmasti kaikki oppivat asian. Kaikkeen ei voi valmistautua, mutta ensikerralla pidän taatusti kiinni järjestyksestä vaikka vuoren host ei sitä tekisikään! Kaikki ei ole Petroja, se pitää vaan ymmärtää ;) Lisäksi tuo kiire, miksi oli kiire ja minne oikein kiirehdin? tämä ei ollut osaltani eka kerta, joten tässä on minulla selkeä oppimisen paikka. Hengitä, hengitä, rauha, rauha, tässä minulle opeteltavaa. Koirat näyttää mallia :)
No sitten palattiin järjestykseen ja ryhmä yksi eli Annapurna opetti opetusmenetelmien luokittelun. Karkeasti he jakoivat luokittelun kolmeen ryhmään, massaopetus, ryhmäopetus ja yksilöopetus. Massaopetuksen voidaan ajatella kouluttajalähtöisiksi, jossa tarkoituksena on hahmottaa suuria kokonaisuuksia, luennon tai vaikka opetuskeskustelun avulla. Ryhmätyöskentelymenetelmiä on monia, Annapurna esitteli vain murto-osan niistä. Mainitsen kuitenkin joitain, kuten porinaryhmät, kumuloituva ryhmä = lumipallo, reflektoiva ryhmä, aivoriihi, VÄITTELY, roolipeli, caseopetus ja näyttelykävely. Yksilöopetuksesta mainittakoon luentopäiväkirjat ja oppimispäiväkirjan, jota parhaillani kirjoittelen :) (Lähteenä ryhmän pp; Mykrä ja Hätönen, Opas Opetusmenetelmistä)
Elbrus esitteli opetusmenetelmät, he olivat pyytäneet tekemään ennakkotehtävän, mikä olisi toiminut kyllä myös Annapurnan ennakkotehtävänä. laitan tähän tämän ennakkotehtävän näkyviin.
Mikä on hyvin toiminut opetusmenetelmä, miksi menetelmä oli toimiva? Hyvin on toiminut ehkä jokin aktivoiva kurssi. Esimerkkinä markkinointitutkimus kurssi, jossa oikeasti saimme järjestää kyselyn Nallikarin lumikylässä. Se kurssi oli motivoiva, aito ja opettavainen. aktivointi oikeasti toimi!
Esimerkki huonosti toimineesta opetusmenetelmästä. Tatkilla markkinoinnin perusteet kurssilla ryhmien piti illalla keskustella verkosta ja esitellä jokin Ilmiö. Tämän aktiivisuuden piti olla osa opintoja ja lisäksi aktiivisuudellöa pystyi nostamaan arvosanaa, pöh ja pyh näin ei ollut. Tämä oli maailman surkein luentokokemus. Lisäksi tenttikysymykset oli vuodelta paavo, eikä niitä asioita käyty läpi kurssilla. Opetusmenetelmä ei toiminut, koska luennoitsija ei ollut päivittänyt opetettavaa asiaa ja tenttimateriaalia ajan tasalle, kurssi oli surkea!
Eli elbruslaiset opettivat opetusmenetelmiin vaikuttavat tekijät sekä erilaisia opetusmenetelmiä. Opetusmenetelmiin voi vaikuttaa moni tekijä, kuten opettajan menetelmien hallinta, osallistujien aktiivisuus, opetustilat ja muut ympäristötekijät. Monipuolisen opetusmenetelmän avulla aktivoidaan ja motivoidaan opiskelijoita. Aktivointia voi olla älyllistä, elämyksellistä ja toiminnallista aktivointia. Eli tämä olisi ollut se SLIDE, josta meidän toiminnallinen aktivointi olisi alkanut, mutta näin ei käynyt Elbruksella...
Lopuksi oli Mont Blanc äänessä esitellen verkko-opetusratkaisuja opetuksessa. Tarkastelun kohteina oli Second life ja Mooc. Nyt meni ohi että viuhahti :) Tämä on asia, johon varmasti paneudun vielä omalla ajalla tarkemmin. Verkko-opetus on tulevaisuutta ja minä olen osa sitä, joten tämä ei jää tähän. Perinteiset kalvosulkeiset viimeisellä opetettavana sai kyllä tämän opettajan ajatukset harhailemaan.Nostan tämän nettilinkin tähän, sillä tämä oli esityksen kohokohta. https://www.youtube.com/watch?v=DkMkpZWUlwM
Vaihdoin palautteen annon aikana paikkaa ja karvakaverit seurasivat mukana, aurinko laskee ja on syytä paketoida opetuksen monipuolistaminen. Ryhmä oli Tiiun siilien myötä profiloitunut eläinrakkaaksi ;)
Loistava kirjoitus, ihania nuo kuvat, piristävät kivasti :) Hienosti meni esitys, nostan oikeasti hattua, kun sun piti tosiaan esittää ensimmäisenä vaikka oikeasti meidän vuoro on vasta kolmantena. :)
VastaaPoistaHyvää palautetta sait ja hieno homma, että päädyit ehdottamaan väittelyä! Ja kiitos vinkistä - pitäisi itsenkin käyttää enemmän kuvia blogissa.
VastaaPoistakiitos ihanat <3
VastaaPoista