maanantai 11. tammikuuta 2016

Mo-tehtävät 11-12.1.2016

Vuosi on vaihtunut ja porukka jälleen koolla. Nyt on vuorossa lähiopetuspäivät  ja meidän kaikkien tehtävä on opettaa toisille, jokin aihe mikä mielestämme kaipaa vielä jatkokäsittelyä. Aamu alkoi iloisissa tunnelmissa. Hassu tunne tavata kaikki virtuaaliopiskelijat livenä. Osasin jopa jo lähes kaikkien ryhmäläisten nimet. Halti, vihdoin mekin ollaan koolla!

Istun nyt kotona ja haluan purkaa päivän tuntemukset heti paperille, tiedän jo nyt, että huomenna on edessä yhtä hieno päivä.

Miten rakennetaan yhdessä toimivaa työyhteisöä? Tämä aihe aloitti päivän opetustuokion. Voi että mikä startti. Hypnoottinen puhe tuli takaisin <3 Hatun nosto Johannekselle siitä, mitä hän on :) Minna N oli ihanan pirteänä ja Johannes huokui osaamista ja jotain mystistä rauhaa. Tämä opetus ei olisi voinut enää paremmin mennä. Opimme uuden menetelmän, jota voimme käyttää työssämme ja olimme heti ryhmätöissä kiinni. Vaikka uskon, että osa kritisoi aktivointia, mikäli sitä tulee liikaa, mutta nyt on meidän tehtävä olla oppilaita, joten nyt nämä on syytä testata käytännössä. Oma motivaationi on huipussaan, lupaan antaa itsestäni kaiken.

Suvi ja Kirsi opettivat arjen haasteita Case tehtävien avulla. Kaikki caset olivat tosi elämästä ja opetus oli onnistunut. Suvi puhuu vähän, mutta asiaa ja Kirsi taas puhuu minkä kerkeää aina hymy korvissa. Molemmista palaute hyvällä :) Ihana kun tunnen tytöt molemmat jo hyvin ja tiesin miten he opettavat ja millaisia opettajia luokan eteen käveli. Nyt illalla miettiessä huomaan, että asiat kyllä jäivät mieleen, vaikka joku kritisoi että caseja oli liikaa, minä pidin niistä ja asia oli painava. Meidän oikeasti pitää ottaa asioita huomioon omassa työarjessamme!

Seuraavana asiantuntijapaneeli. Ihana saada käytännössä myös tämä aktivointimenetelmä käyttöön. Me opetetaan päivän päätteeksi aktivointimenetelmistä omalla alalla ja on niin parasta huomata, että jokainen opettaja satsaa aktivointiin ja motivointiin. Asiantuntija paneeli ja keskustelu oppimistavoitteiden suunnitteluista ja tavoitteiden asettamisesta soljui kuin vettä vaan. Ihana porukka, koko e-APE kaikki osallistuu ja jakaa osaamistaan. Pidin tuokiosta ihan todella paljon. Tämän opetuksen fiilis oli korkealla ja näissä tunnetiloissa oli enemmän kuin siistiä, kun Minna ja Marjo pisti jumpat pystyyn. Tämä ajatus kävi minullakin mielessä, mutta en olisi ikinä ollut noin rohkea. Tästä Super boonukset opettajille. Tämän jumpan jälkeen oli niin helppo keskittyä opetukseen ja oli aihekin kyllä Super mielenkiintoinen ja itselleni ajankohtainen. ADHD, masennus ja paniikkihäiriöt. En ole itse näihin sairastunut, mutta seurannut läheltä ihmisiä, jotka eivät aina jaksa ja voi hyvin. Toivoisin, että jokainen oppilas ja opettaja saavat aikaa omaan jaksamiseensa ja olisihan se hienoa, että jokainen voisi tehdä opintoja oman jaksamisensa puitteissa. Osa voisi kiivetä vuoren sijasta vaaralle tai tunturille, ei kaikkien kuulu olla samanlaisia....

Anna-Riikkaa ja Moonaa kaipaan, niitä olisi olut ihana nähdä. Hienon videon he meille tekivät ja oli hienoa saada edes tuulahdus heistä. Pidin videosta ja opetuksen toteutuksesta. Tästä jäi hyvä fiilis kaiken kaikkiaan. Pohdin olisiko opintopolkuni ollut toisenlainen, mikäli olisin matematiikka vaikeuksista kärsivä... No, olenko jopa ollut? Ei se minulle mitään helppoa ole ollut, mutta minähän menen läpi vaikka harmaan kiven, joten ei mua mikään matematiikka estä opinnoissa :) Facebookissa on jotain pohdintaa asiasta lisää.

Patu ja Tatu eiku Satu ja Tatu, mikä loistava kaksikko. Nuorisotakuu, mitä kusetusta politikoilta, mutta miten ajankohtainen aihe. Tämä opetus jäi pyörimään päässäni ja herätti sekä keskustelua että ajatuksia. Tuki ja toimintamallit, ei mikään helppo tehtävä, mutta välttämätön. Nuoret varmasti tukemalla työllistyvät, mutta joku heitti hyvän pointin. Mitä, jos nuorella on kotoa vain työttömyyden kasvatusmalli, ai kamala! Tästä aihepiiristä en varmasti saa ihan helposti rauhaa... Mutta tähän perään Timo ja Jari :) Oikein loistava pp esitys, niin sellainen kun olisin heiltä odottanutkin. Ei pahalla, mutta tämä oli kyllä tänään vähiten aktivoiva, mutta opettajat olivat niin symppiksiä <3 Molempien osaaminen näkyi opetuksessa rauhallisuudella. He hallitsivat opetettavan kokonaisuuden täydellisesti. Mitä muistan oli osaamisen osoittamisesta lavastettu rikkihappo vuoto...Mitä ihmettä tekisin jos hapot olis meidän takapihalla???? No soittaisin Kemin pojalle :)

Lopuksi kolme muskettisoturia ja Pecha Kucha. Tästä jäi niin rauhallinen ja hyvä olo. Opetus meni hyvin ja saimme myös hyvää palautetta kuuntelijoilta. Esiintymistäni joku jopa kehui, siitä tuli hyvä mieli. Minä nojailen niin rennosti ;)  Kiitos kaikille tästä päivästä ja hyvää yötä.

kuva Tiiu Tenno e-APE 2015 Facebook sivuilta


Päivä 2, (12.1.2016):

Aamu alkoi Minna D:n ja Juhanan mukaansatempaavalla  opetuksella työssäoppimisesta. Mietimme opettajan, ohjaajan ja oppijan kannalta työssäoppimista. WOW mikä esitys, ensinnäkin diat oli ihan uudessa sfäärissä! Nyt huomaa, että on ammattilaiset asialla.  Lisäksi saimme tehdä ihan uudenlaisen ryhmätyön, joka haastoi ja samalla aktivoi mukavasti. Summa summarum kolmikannalla on todella iso merkitys, jotta työssäoppimisjakso toteutuu parhaiten. Tämä parivaljakko veti kyllä hymyn huulille ja saavat kyllä 10 pistettä ja papukaijamerkin!

Seuraavana aiheena oli itse- ja vertaisarvioinnin merkitys oppimiselle. On todella aiheellista palata tähän aiheeseen syksyn jälkeen vielä uudestaan uudelta kannalta. Sympaattinen pari opettajina, Joonas ja Heini on jotenkin kyllä niin lämpöä huokuva opettaja kaksikko. Joonas meni rohkeasti keskelle luokkaa opettamaan ja auktoriteetin lailla keskittyminen ja keskustelu nousi uudelle levelille. Saimme todella hienoa keskustelua aikaiseksi sekä pareittain että koko luokan kanssa. Lopputulokseksi voisin nostaa sen, että me opiskelijat kohtelemme toisiamme silkkihansikkain. On todella tärkeää olla motivoiva ja kannustava, mutta me tarvitsemme palautetta myös asioista, mitä voisimme tehdä toisin. Toki on tärkeää myös koko ajan tehdä itsearviointia, mutta selkein suunta ja päämäärä saavutetaan tekemällä sekä itse -että vertaisarviointia.

Kansainvälisen aikuisopetuksen erityishaasteet mamu opiskelijoilla, seuraava aihe ja sivuuttaa eilistä keskustelua Kirsin ja suvin casessa. Mikko kävi moikkaamassa AC ympäristössä ja saimme katsottavaksi 15 minuutin videon. Aika koruton opetusmetodi verrattuna eiliseen Anna-Riikan ja Moonan etä opetukseen. Toisaalta hyvä testata eri tyylejä ja mahdollisuuksia nyt kun olemme vielä mekin opiskelijoita. Tämä metodi mahdollistaa muuhun tekemiseen ja koko luokan keskittymistaso verrattuna aamun kahteen edelliseen opetukseen laski huimasti. Eli voinko sanoa suoraan että on hiukan tylsää? Jos jotakin positiivista,  Mikko Kokko herätti mielenkiintoni ja taidan tutustua hänen teksteihinsä vielä tulevaisuudessa enemmän.

Tämä opetus oli päivän viimeinen eli enää ruokaa ja kevään opetustuokioiden pohdintaa ja valmistelua sekä koontia <3

kuva by: Tiiu Tenno/ facebook

2 kommenttia:

  1. Todella hyvin kirjoitettu :) ja olen samaa mieltä, me ollaan silkkihansikkaita. Mutta ei mulle tullut mieleen oikeastaan kehittämisideoita, kun kaikki oli niin hyviä. Tykkään niin tuosta "hypnoottisesta puheesta" :) sellaista se juuri oli. Oltiin lumoutuneita. Ja meidän esitys oli täyttä rautaa. Saatiinkin hyvää palautetta. Kiitos Raisa olet upea. Ei ole enää kehittämisehdotuksia, me ollaan opittu tärkeimmät ja toki me opitaan vielä lisää, mutta ollaan otettu opiksi kaikista palautteista joten jatketaan vain samaan malliin <3 Oli kyllä ihana nähdä ja toivottavasti pian nähdään uudelleen <3

    VastaaPoista
  2. Mahtavasti kokosit ajatukset ja tunnelmat heti tuoreeltaan. Tekstiäsi oli jälleen todella leppoisa lukea ja MO-päivien tunnelma oli käsin kosketeltavissa. Ja olit todellakin loistava yleisön edessä! Puhut niin hyvin, että saisit varmaan autonkin, tai kaksi, myytyä. :)

    VastaaPoista