tiistai 16. helmikuuta 2016

8.2.2016 Erityiskasvatus

Tänään on Petran vuoro opettaa ja minä vuorostani töissä :( Aidosti harmittaa, kun työt ensimmäistä kertaa haittaa opiskelua. Valmistelin kyllä opetustilanteen siten, että otin läppärin ja kuulokkeet mukaan, mutta valmistauduin myös henkisesti siihen, että keskittyminen herpaantuu ja asiakkaita voi tulla hetkenä minä hyvänsä.



Alku lähti hyvin liikkeelle, oppitunti alkoi ja asiakkaita ei ollut hallissa ollenkaan. Klo 17 jään vasta yksin töihin ja viimeisen tunnin joudun menemään asiakas edellä, ei koulu edellä. Kollegat tuli uteliaina katsomaan, mikä puheensorina huoneestani kuului, hyvä että hekin näkevät mitä olen koko syksyn aina maanataisin touhunnut, kun olen lähtenyt aiemmin töistä :) Tämä kuva työpisteeltäni, jossa auki sekä AC että oma työkone. Kuuntelen opetusta ja teen tarjousta samaan aikaan, helppoa eikö totta.

Tämä opetustuokio jäi mieleen videoista, joita nyt hieman kritisoin. Kuinkahan monta kertaa opetus pysähtyi ja meidän piti katsoa joku annettu video. En ymmärrä metodia opetuksessa varsinkin, kun annettuna on vain 2 tunnin opetuksen valmistelu. Tästä opetuksesta ainakin 30 minuuttia meni videoihin. Tämä aika olisi ollut parempi käyttää aktivointiin esimerkiksi kysellen omakohtaisia kokemuksia mielenkiintoisesta aiheesta. Ymmärsin, että opettajilla oli paljon omakohtaista osaamista aihepiirin ympäriltä, mutta nyt sitä ei hyödynnetty riittävästi. Toinen, mikä minulla meni ohi on se, miksi rikosrekisteriotetta käytiin läpi niin tarkasti, mutta se saattoi mennä myös siitä syystä, että keskittyminen oli mitä oli. Toki jokainen meistä opiskelijoista hyötyy tästä tiedosta, koska kaikki meistä sen otteen hakee ennen harjoittelua eli ei oppi hukkaan mennyt. Oliko se silti osa erityiskasvatusta? Sitä en osaa äkkiseltään kommentoida.

Jälkitehtävä opiskelijoille, jotka eivät olleet opetusta seuraamassa, oli etsiä kirjoitusvirheitä. Tämäkään ei ehkä mielestäni lisää oppimista erityiskasvatuksesta, joten en edes ryhtynyt niitä etsimään. Onko minusta tullut joku kapinallinen, vai onko opetuksen taso ollut vaan syksyllä reilusti korkeampi? Ehkä oikea vastaus on turnauskestävyys :) Työnohessa olen saanut hoidettua opiskelun enemmän kuin hyvin, mutta ehkä nyt on se vaihe, jolloin opiskelu saa tuntua luissa ja ytimissä. Nyt on myös vaihe, jolloin yritän antaa jokaiselle ryhmälle vertaispalautetta myös siitä, mitä olisi voinut tehdä toisin, joten nyt tulee myös risuja :)

Valma ja Telma ja nyt läsähti ensimmäiset videot kehiin. Molemmat valmentavat koulutukset opetettiin perusteellisesti, mutta oliko tarve mennä näissä näin syvälle tai tukivatko videot oppimista? Omalta kohdalta voin vastata että en pitänyt videoiden yltäkylläisyydestä. Seuraavaksi HOJKS ja hops kertaalleen ja video. Tässä vaiheessa hops pitäisi olla jo meillä hallussa, joten sitä ei tarvitsisi enää uudestaan opettaa. Tämäkin aika olisi voitu käyttää uuden opetteluun ;)

Vasta kun Mikko aloitti opetustuokion päästiin mielestäni siihen aihepiiriin, mitä odotin. Ehkä aiempi opetus olisi kannattanut kiteyttää ja tiivistää ja konkreettisesti opetusta enemmän tästä. Eli konkreettisesti kiusaamista, masennusta, pyörätuoleja, sokeita, kuuroja kehiin. Mutta jos jotain oppia ylipäänsä tästä opetuskerrasta niin ei VIDEOITA tuutin täydeltä, kiitos :)





2 kommenttia:

  1. Ihanaa Raisaa :) Voin ehkä hieman valaista mitä tarkoitimme. Nuo kirjoitusvirheet olivat vain sen vuoksi tehtävänä, että jokainen varmasti lukisi oppimateriaalimme, siis he jotka eivät päässeet luennolle. Sinun ei tarvinnut niitä etsiä :) ainoastaan he, jotka eivät päässeet millään tavoin luennolle.

    Rikosrekisteriote oli sen vuoksi niin perusteellisesti selitetty, koska Oulussa MO-päivillä, pyydettiin että meidän opetustuokiossamme käsiteltäisiin mitä se sisältää, ja jotta jokainen muistaisi sen hakea, jos opettaa ala-ikäisiä.

    Osa meidän aiheista käsiteltiin MO-päivillä, sen vuoksi ei voitu kaikkea ottaa enää uudestaan esille, yritimme vastata meidän tehtäväantomme kysymyksiin mahdollisimman laajasti :)

    Mutta erinomainen palaute, varsinkin tuo loppu, meidän olisi pitänyt kiteyttää ja tiivistää opetusta, ei niin montaa videota, plus konkreettisesti enemmän kiusaamisesta, masennuksesta, pyörätuoleista, sokeista ja kuuroista jne. :)

    <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

    VastaaPoista
  2. rikosrekisteri puoltaa nyt paikkaansa :) Kiitos selvennyksestä, nyt osa asioista selkeni.

    VastaaPoista